Aankoophulp

Allereerst moet je je zelf afvragen wat je wilt gaan doen met je step

'Wil je langere afstanden kunnen rijden zoals tourtochten of juist alleen korte stukjes in de stad? Wil je een compacte step/vouwstep, die mee kan in de trein of makkelijk in de kofferbak van de auto? Wil je een flitsend/opvallend model om mee 'rond te hangen' of wil je een funstep voor funtrips/trucs. En dan zijn er natuurlijk nog de 'real cracks' die alleen gaan voor lichte snelle steps geschikt voor deelname aan wedstrijden/crossen'. Na de keus gemaakt te hebben wat voor soort step je wil, ga je opzoek naar de step die bij jouw past. Belangrijk is te weten dat het aantal steps/autopeds op de Nederlandse markt in de laatste jaren is toegenomen. Voor volwassenen steps is het heel belangrijk te bepalen wat je mee wilt gaat doen, zodat je er niet later achterkomt dat de step bijv. niet geschikt voor een steptocht van 40 km.

Let bij aanschaf goed op...

Maximale belasting, en lengte

Kan de step uw gewicht/wensen aan? Gevaarlijke uitstekende delen. Achterremmen, wiel-assen of andere uitstekende delen kunnen een probleem vormen bij de afzet/beenzwaai.

Aanwezigheid van minimaal één rem.

Test altijd de remmen voor u de step gaat aanschaffen.

De hoogte van het voetenplank.

Vooral bij steppers die langere afstanden willen rijden (10 km en meer) is een lage voetplank van groot belang. Een te hoge plank kan veel energieverlies betekenen. Zelf bij ongelijk terrein adviseren wij eerder een lage planl met de kans dat men regelmatig de grond raakt dan een hoge plank met veel energieverlies. Kijk altijd of de hoogte van de plank geschikt is voor uw doeleinden.

Controleer of het stuur in zekere mate in hoogte verstelbaar is.

De stuurhoogte van een step varieert vaak sterk van berijder tot berijder. De snellere wedstrijdrijders stellen bijv. de stuurhoogte vaak zeer laag af (ca. 70 tot 80 cm) maar de 'stadsgebruiker' gebruikt vaak een hogere (meer relaxte) stuurhoogte (ca. 90/110 cm).

Zoveel wensen......zoveel mensen........het is dus belangrijk dat het stuur in enige mate aan ieders indiviualisme aangepast kan worden. (Net als het zadel bij een fiets).